Vedtægter

Vedtægterne er senest revideret i april 2024.

1 NAVN
Stk.1. Foreningens navn er Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade. Herefter kaldet foreningen.


2 HJEMSTED
Stk.1. Foreningens hjemsted er sekretariatets adresse.


3 FORMÅL
Stk.1. Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade – for et samfund, der lytter til og støtter alle berørte af spiseforstyrrelser og selvskade.

Stk.2. Foreningens mission er:
Foreningens formål er at støtte og styrke mennesker berørt af spiseforstyrrelser og selvskade ved at tilbyde støtte og tilbud til målgruppen og ved at udbrede viden af høj kvalitet om spiseforstyrrelser og selvskade til relevante aktører på området.


4 MEDLEMSKAB OG KONTINGENT
Stk.1. Som medlemmer kan optages enkeltpersoner, familier, virksomheder, institutioner, herunder fonde og lignende, som vil støtte foreningens formål ved at betale kontingent. En familie eller en virksomhed/fond betragtes som ét medlem.

Stk.2. Indmeldelse sker efter henvendelse til sekretariatet eller via hjemmesiden. Som medlem kan man stemme til generalforsamlinger straks efter indmelding samt påbegyndelse af betaling af kontingent.

Stk.3. Medlemmer kan få tilsendt information, herunder indkaldelse til generalforsamling, ved at opgive mailadresse. Medlemmer er ansvarlige for at oplyse ændring af mailadresse.

Stk.4. Medlemmerne betaler et kontingent som fastsættes af bestyrelsen. Betaling af kontingentet for nye medlemmer påbegyndes ved indmeldelsen.

Stk.5. Betaler et medlem ikke kontingent efter at have modtaget en betalingspåmindelse for beløbet, suspenderes alle medlemsrettigheder straks, medlemskabet bortfalder efter 30 dages restance.

Stk.6. Medlemmer, der er slettet på grund af restance eller som ved udmeldelse skylder kontingent eller udgifter i forbindelse med foreningens arrangementer, kan normalt ikke genoptages som medlemmer, før gælden er betalt.

Stk.7. Udmeldelse skal ske skriftligt til sekretariatet. Der refunderes ikke betalt kontingent.

Stk.8. Frivillige i foreningen tilbydes gratis medlemskab med fulde medlemsrettigheder, så længe de er frivillige i foreningen.


5 EKSKLUSION
Stk.1. Et medlem, der modarbejder foreningens formål, medvirker til dårlig omtale af foreningen eller skader foreningen økonomisk, kan ekskluderes efter flertalsbeslutning i bestyrelsen jf. §11 stk. 1.

Stk.2. Et således ekskluderet medlem kan forlange bestyrelsens beslutning sat på dagsordenen på den førstkommende, ordinære generalforsamling til endelig afgørelse. Det ekskluderede medlem har møde- og taleret på den pågældende generalforsamling under behandlingen af punktet, men er ekskluderet frem til denne generalforsamling.
 

6 ORGANISATORISK OPBYGNING
Stk.1. Foreningens virksomhed udøves gennem følgende organer:

Generalforsamlingen
Bestyrelsen
Udvalg og ad hoc-grupper
Sekretariatet og rådgivningen.


7 ORDINÆR GENERALFORSAMLING
Stk.1. Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed.

Stk.2. Ordinær generalforsamling afholdes én gang om året inden udgangen af april måned.

Generalforsamlingen indkaldes af bestyrelsen med mindst 4 ugers varsel ved meddelelse i foreningens skriftlige medlemsinformation. Indkaldelsen skal angive tid, sted og dagsorden for generalforsamlingen. Samtidig opfordres medlemmerne til at indsende forslag til behandling på generalforsamlingen. Forslagene skal være formanden i hænde senest 14 dage før, generalforsamlingen afholdes.

Stk.3. Alle medlemmer, som har tilmeldt sig generalforsamlingen, har ret til at deltage. Tilmelding sker skriftligt til sekretariatet senest 14 dage før generalforsamlingen.

Stk.4. Medlemmer, som ikke er i restance på dagen for generalforsamlingens indkaldelse, og som ønsker at opstille som kandidater til bestyrelsen, skal senest 14 dage før generalforsamlingen skriftligt have meddelt deres kandidatur til sekretariatet, dog kan medarbejdere i foreningen ikke stille op til bestyrelsen, jf. §10, stk. 6.

Stk.5. Dagsordenen skal mindst indeholde følgende punkter:

  • Valg af dirigent og referent
  • Fremlæggelse af bestyrelsens beretning
  • Fremlæggelse og godkendelse af det reviderede regnskab for det forudgående kalenderår
  • Fremlæggelse af budgettet for det indeværende år
  • Behandling af indkomne forslag fra medlemmerne og bestyrelsen
  • Valg af 3 bestyrelsesmedlemmer for en toårig periode i lige år og 3 i ulige år
  • Valg af 2 bestyrelsessuppleanter for en etårig periode
  • Valg af revisor for en etårig periode
  • Eventuelt.

Stk.6. Referat af generalforsamlingens forhandlinger offentliggøres på foreningens hjemmeside senest 14 dage efter afholdelsen af generalforsamlingen.

Stk.7. Hvis det skønnes at være nødvendigt kan generalforsamlinger i foreningen afholdes digitalt.

8 AFSTEMNINGER PÅ GENERALFORSAMLINGER
Stk.1. Alle beslutninger på generalforsamlingen afgøres med simpelt stemmeflertal, medmindre vedtægterne foreskriver kvalificeret flertal.

Stk.2. Stemmeret kan udøves ved skriftligt at brevstemme til sekretariatet. Brevstemmen skal indeholde navn, medlemsnummer og indeholde præcis angivelse af, hvordan man ønsker at stemme (dvs. på hvem eller for hvilke forslag/vedtægtsændringer). Brevstemmer skal være sekretariatet i hænde senest kl. 10 på dagen for afholdelse af generalforsamlingen.

Stk.3. Der kan afgives fuldmagt til et andet medlem, som kan stemme på ens vegne. Fuldmagten skal indeholde navn, medlemsnummer samt navn og medlemsnummer på den, man giver fuldmagt til at stemme på ens vegne. Endvidere skal fuldmagten indeholde konkret angivelse af, hvilket punkt på dagsordenen den hidrører.

Stk.4. Dirigenten kan beslutte, at en afstemning skal være anonym. 5 tilstedeværende medlemmer eller bestyrelsen kan stille forslag om anonym afstemning.

Stk.5. Ændringer af vedtægter forudsætter vedtagelse med et kvalificeret flertal på mindst 2/3 af de afgivne stemmer. Vedtægtsændringer træder i kraft med det samme.

Stk.6. Forslag om opløsning af foreningen forudsætter vedtagelse på to på hinanden følgende generalforsamlinger. Se § 15.


9 EKSTRAORDINÆR GENERALFORSAMLING
Stk.1. Ekstraordinær generalforsamling skal afholdes, når bestyrelsens flertal, en tidligere generalforsamling, eller ¼ af foreningens medlemmer kræver det.

Stk.2. Begæring om afholdelse af en ekstraordinær generalforsamling skal fremsættes over for sekretariatet.

Stk.3. Ekstraordinær generalforsamling skal afholdes senest 4 uger, efter at begæringen er modtaget.

Stk.4. Ekstraordinær generalforsamling indkaldes af bestyrelsen med mindst 14 dages varsel via e-mail til hvert enkelt medlem og hvis muligt ved opslag i foreningens skriftlige medlemsinformation.


10 BESTYRELSENS SAMMENSÆTNING
Stk.1. Bestyrelsen vælges på generalforsamlinger og består af formanden, næstformanden og op til 4 bestyrelsesmedlemmer. Bestyrelsen konstituerer sig selv med en formand og næstformand fra egen kreds. Bestyrelsesmedlemmer kan maksimalt vælges 4 gange, svarende til en ubrudt periode på maksimalt 8 år. Efter en fuld valgperiode, kan et medlem der ikke har været en del af bestyrelsen i 2 år igen vælges.

Stk.2. Efter behov kan bestyrelsen også vælges på ekstraordinære generalforsamlinger.

Stk.3. Suppleanter til bestyrelsen vælges for 1 år.

Stk.4. Suppleanterne kan herefter deltage i bestyrelsens møder uden stemmeret.

Stk.5. Bestyrelsen suppleres med et medarbejdervalgt bestyrelsesmedlem og en suppleant, som ikke må være en del af ledergruppen i foreningen. Begge vælges for en toårig periode.

Stk.6. Genvalg kan finde sted.

Stk.7. Udtræder et medlem af bestyrelsen i utide, indtræder suppleanterne i den rækkefølge, de er valgt, for den resterende del af det oprindelige bestyrelsesmedlems valgperiode.

Stk.9. Afgår formanden i utide, fungerer næstformanden som formand indtil næste generalforsamling.


11 BESTYRELSENS VIRKSOMHED, BEMYNDIGELSER OG ANSVAR
Stk.1. Bestyrelsen leder foreningen mellem de ordinære generalforsamlinger. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når over halvdelen af medlemmerne inklusive formanden eller næstformanden er til stede. Beslutninger træffes ved almindeligt stemmeflertal. Ved stemmelighed er formandens stemme afgørende.

Stk.2. Foreningen forpligtes over for tredjemand enten ved underskrift af formand og direktør i forening eller ved underskrift af næstformand og direktør i forening.

Stk.3. Bestyrelsen udarbejder en instruks for direktørens beføjelser i den daglige drift.

Stk.4. Direktøren kan i forbindelse med den daglige drift tegne foreningen alene og efter aftale med bestyrelsen meddele prokura (fuldmagt) til andre ansatte.

Stk.5. Det påhviler bestyrelsen at sørge for god og forsvarlig varetagelse af foreningens fælles anliggender.

Stk.6. Bestyrelsen kan ved intern, skriftlig aftale, fx nedskrevet i et mødereferat, overdrage løsning af særlige opgaver til enkelte bestyrelsesmedlemmer under ansvar overfor hele bestyrelsen.

Stk.7. Bestyrelsen vedtager en forretningsorden for deres arbejde og justerer og tilpasser den ved hver ny periode.

Stk.8. Bestyrelsesmøder, der indkaldes og ledes af formanden eller i dennes anmeldte fravær af næstformanden, afholdes ifølge en af bestyrelsen udarbejdet årsplan ordinært mindst 4 gange om året.

Ethvert bestyrelsesmedlem kan ved henvendelse til formanden begære indkaldt til ekstraordinært bestyrelsesmøde med otte dages varsel. Det eller de emner, der ønskes behandlet, skal fremgå af henvendelsen.

Stk.9. Bestyrelsen er bemyndiget til at træffe aftaler med sponsorer og bidragsydere.

Stk.10. Bestyrelsens formand og øvrige medlemmer kan aflønnes. Bestyrelsen træffer nærmere beslutning herom.

Stk.11. Bestyrelsen er øverste leder for foreningen og herunder leder for direktøren, som har ansvaret for den daglige drift. Ansatte og andre relevante personer kan efter bestyrelsens beslutning deltage i bestyrelsesmøder, generalforsamlinger og medlemsarrangementer uden stemmeret.

Stk.12. Såfremt andre end bestyrelsen er bemyndiget til at administrere foreningens økonomiske midler, skal bestyrelsen etablere fornødne kontrolforanstaltninger og jævnligt følge forvaltningen af midlerne.


12 UDVALG OG ADHOC-GRUPPER
Stk.1. Bestyrelsen kan oprette udvalg og ad hoc-grupper og definere deres opgaver.

Stk.2. Udvalg og ad hoc-grupper skal under ansvar over for bestyrelsen behandle og komme med forslag om emner inden for deres sagsområder, som disse er defineret i et kommissorium. Udvalgene og ad hoc-grupperne nedlægges, når de har løst deres opgaver, eller hvis opgaverne bortfalder.

Stk.3. Udvalgene sammensættes af bestyrelsen, der kan indhente forslag om medlemskab af udvalg og ad hoc-grupper ved henvendelse til medlemmerne, fx i medlemsbladet, eller til særligt sagkyndige uden for medlemskredsen.

Stk.4. Bestyrelsen udarbejder kommissorier og forretningsordener til brug ved udvalgenes og ad hoc-gruppernes arbejde og fastsætter i den forbindelse tidsrammer og eventuelle udgiftsbudgetter for arbejdet.

Stk.5. Foreningens bestyrelse kan aftale med en protektor, at denne optræder som officiel repræsentant med tilhørsforhold til foreningen.

Stk.6. Foreningens bestyrelse kan etablere selvejende institutioner eller en fond, hvis dette skønnes formålstjenligt til opnåelse af foreningens formål.


13 MEDLEMSINFORMATION
Stk.1. Foreningen sikrer relevant og rettidig information via forskellige former for skriftlige og elektroniske medier.

Stk.2. Foreningens formand er ansvarshavende redaktør på udgivne blade.


14 BUDGET, REGNSKAB OG REVISION
Stk.1. Foreningens regnskabsår er kalenderåret.

Stk.2. Det reviderede regnskab skal foreligge inden udgangen af marts måned det følgende år. Regnskabet skal underskrives af bestyrelsen som udtryk for dennes godkendelse, inden det behandles på den følgende ordinære generalforsamling.

Stk.3. Bestyrelsen behandler på et ordinært bestyrelsesmøde i hvert kvartal en oversigt over foreningens økonomi, der skal vise forbruget i forhold til budgettet.

Stk.4. Foreningens regnskab skal gennemgås af en valgt, registreret eller statsautoriseret revisor, der skal kontrollere, at forvaltningen af foreningens midler og bogføringen sker på betryggende måde, og at regnskabet giver et retvisende billede af foreningens regnskabsmæssige resultat og formue.


15 OPLØSNING AF FORENINGEN
Stk.1. Beslutning om opløsning af foreningen kan kun vedtages på to hinanden følgende generalforsamlinger, hvor punktet er sat på dagsordenen som et forslag.

Stk.2. På den første af disse generalforsamlinger kræver vedtagelse af opløsningen et kvalificeret flertal på mindst 2/3 af de afgivne stemmer. Hvis et sådant flertal ikke opnås, bortfalder forslaget og den anden generalforsamling.

Stk.3. Hvis forslaget vedtages på den første generalforsamling, kræver vedtagelse af opløsningen på den anden generalforsamling et absolut flertal (mere end 50 % af de afgivne stemmer).

Stk.4. Den sidste, opløsende generalforsamling tager stilling til, hvilket velgørende formål foreningens eventuelle aktiver skal tilfalde. Anvendelse af et likvidationsprovenu eller overskud skal tilfalde en anden forening, fond stiftelse, institution mv. som er hjemmehørende her i landet eller i et andet EU/EØS-land og som har et almenvelgørende eller på anden måde almennyttigt formål.

 

Således vedtaget på foreningens generalforsamling i april 2024.